Wizja, misja
Misja
Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła.
Pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Wizja
- Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, potrafią rozwiązywać problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
- Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
- Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój dostosowany do jego indywidualnych możliwości. Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
- Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
- Indywidualne podejście do każdego dziecka obowiązujące w naszym przedszkolu jest podejściem systemowym, zakładającym niezbędność współpracy nauczycieli, specjalistów, rodziców i innych członków rodziny, we wspólnym wyrównywaniu szans.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi partnerami, a nasze działania są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszego przedszkola współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. Nauczyciele podejmują działania mające na celu przeciwdziałanie nietolerancji.
- Nasze przedszkole jest kolorowe, czyste i bezpieczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci i zachęca do zabawy.
- Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
Cele strategiczne:
- Przedszkole ujednolici własne oddziaływania wychowawcze z oddziaływaniami rodziny.
- Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
- Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych i posiada nowoczesną bazę.
- Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyspieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z deficytami rozwojowymi.
- Przedszkole realizuje idee integracji i indywidualizacji procesu wychowania i nauczania.
Cele szczegółowe:
1.1 Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka. W szczególnych przypadkach powoływany jest zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
1.2 Rada pedagogiczna zachęca rodziców do współdecydowania o działaniach podejmowanych przez przedszkole.
1.3 Nauczycielki wykorzystują różne formy współpracy z rodzicami.
1.4 W przedszkolu przygotuje się program wychowawczy zgodnie z nową podstawą programową.
2.1 Przedszkole zrealizuje trzyletni projekt edukacji prozdrowotnej dotyczący zdrowia fizycznego , społecznego i emocjonalnego.
2.2 Dzieci wykazują się umiejętnościami prospołecznymi.
3.1 Przedszkole wyposaży dzieci i dorosłych w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia.
3.2 Nauczycielki zapoznają dzieci ze sposobami ochrony przed zagrożeniami i dostarczą wiedzę na temat bezpiecznych zachowań.
3.3 W przedszkolu przeprowadzana jest na bieżąco modernizacja pomieszczeń, wyposażenie dostosowywane jest do potrzeb dzieci i nauczycieli.
3.4 Teren wokół przedszkola jest zagospodarowywany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa.
3.5 Przedszkole zapewni dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom.
4.1 Nauczycielki poznają umiejętności, możliwości i zainteresowania dzieci.
4.2 Przedszkole wyrównało szanse dzieci w dostępie do nowoczesnych środków komunikacyjnych.
4.3 Dzieci opuszczające przedszkole wykazują się wysokim stopniem opanowania wiedzy,
umiejętności i postaw, warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.
5.1 Przedszkole realizuje ideę integracji poprzez indywidualizację działań edukacyjnych
oraz włączenie rodziców w procesy adaptacyjne.
5.2 Nauczycielki wprowadziły kodeksy zachowania w grupach.
5.3 Przedszkole dzieli sie wiedzą z nauczycielkami z innych placówek.
Model absolwenta
Dążymy do tego, aby nasz przedszkolak idący do szkoły:
- był ciekawy świata
- był kreatywny
- chętnie podejmował różne nowe zadania
- lubił teatr, muzykę i książki
- lubił obcowanie z przyrodą i zwierzętami
- był aktywny fizycznie
- posiadał poczucie własnej wartości
- szanował innych ludzi
- znał swoje prawa i obowiązki
- potrafił cieszyć się sukcesem i akceptował porażki
- potrafił prosić o radę lub pomoc
- miał wiedzę z różnych dziedzin określoną w podstawie programowej
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem
- miło wspominał przedszkole
Metody pracy z dzieckiem
Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego.
- Metody czynne:
- metodasamodzielnychdoświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metodazadaństawianychdziecku,
- metodaćwiczeńutrwalających.
- Metody oglądowe:
- obserwacjaipokaz,
- osobistyprzykładnauczyciela,
- udostępnianie sztuki ( dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne).
- Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposobyspołecznegoporozumiewaniasię,
- metodyżywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne takie jak:
- Metodę dobrego startu M. Bogdanowicz,
- Model NaturalnejNaukiJęzyka,
- Pedagogika zabawy,
- Edukacja przez ruch D. Dziamskiej,
- Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, W.Sherborne, A.M. Kniesów, M.Ch. Knillów
- Metody aktywizujące oraz techniki twórczego myślenia.
Nasza praca prowadzona jest w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Zanim będę uczniem” autorstwa: J. Kopała i E. Tokarska. ( laureat I nagrody w II edycji konkursu MEN)
Działania podejmowane przez:
dzieci:
- aktywny udział w zabawach i zajęciach dydaktycznych
- twórcze działania w różnych sferach rozwoju
- uczestnictwo w różnorodnych konkursach
- korzystanie z oferty zajęć dodatkowych
- udział w wycieczkach i imprezach okolicznościowych
- przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec świata roślin i zwierząt
nauczycieli:
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych rozwijających potencjał twórczy wychowanków
- poznanie i respektowanie potrzeb dzieci
- aktywizowanie działań wychowanków
- analizowanie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
- informowanie rodziców o postępach dziecka
- stosowanie różnorodnych form kontaktów z rodzicami
- systematyczna współpraca ze specjalistami i środowiskiem lokalnym
- udział w dostępnych formach doskonalenia zawodowego
- wzajemna wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą
- promowanie działalności przedszkola
- dokumentowanie prowadzonych działań
rodziców :
- partnerskie rozwiązywanie problemów
- podnoszenie kultury pedagogicznej
- współorganizacja uroczystości przedszkolnych, imprez oraz wycieczek
- włączanie się w sytuacje edukacyjne (dzielenie się pasją, zawodem, uczestnictwo w akcji Cała Polska czyta dzieciom)
- uczestnictwo w rodzinnych konkursach wewnątrz przedszkolnych
- intensyfikacja działań Rady Rodziców
dyrektora :
- stworzenie dzieciom i personelowi bezpiecznych warunków rozwoju i pracy
- koordynacja działań podejmowanych przez nauczycieli, rodziców, specjalistów, instytucje
- zarządzanie w oparciu o partnerską współpracę z personelem przedszkola, rodzicami i specjalistami
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi
- pozyskiwanie środków finansowych od innych podmiotów wspierających działalność przedszkola
- doposażenie bazy przedszkola
- podnoszenie estetyki placówki
- dokumentowanie prowadzonych działań
- promowanie placówki w środowisku lokalnym, w mieście, w regionie, w kraju
środowisko :
- podejmowanie wspólnych działań
- kultywowanie edukacji regionalnej
Formy współpracy z rodzicami w naszym przedszkolu :
- Zebrania ogólne i grupowe.
- Rozmowy indywidualne.
- Udział w imprezach okolicznościowych.
- Zajęcia prowadzone przez rodziców (np. wykonujących ciekawe zawody).
- Czytanie bajek przez rodziców i innych członków rodziny.
- Pisemne informacje o rozwoju dziecka prowadzone w formie obserwacji, diagnozy.
- Udział w indywidualnych spotkaniach z logopedą, psychologiem i innymi specjalistami.
- Zajęcia otwarte i integracyjne dla rodziców i dzieci.
- Imprezy rodzinne i środowiskowe m.in. Mikołajki, Święto Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Pasowanie na przedszkolaka, Pożegnanie Przedszkola, Urodziny przedszkolaka.
- Organizowanie okresowych wystaw wytworów i prac plastycznych dzieci.
- Gazetki dla rodziców.
- Strona internetowa.