Wizja, misja

Misja

Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła.

Pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Wizja

  • Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, potrafią rozwiązywać problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
  • Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
  • Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój dostosowany do jego indywidualnych możliwości. Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
  • Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
  • Indywidualne podejście do każdego dziecka obowiązujące w naszym przedszkolu jest podejściem systemowym, zakładającym niezbędność współpracy nauczycieli, specjalistów, rodziców i innych członków rodziny, we wspólnym wyrównywaniu szans.
  • Przedszkole współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi partnerami, a nasze działania są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszego przedszkola współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. Nauczyciele podejmują działania mające na celu przeciwdziałanie nietolerancji.
  • Nasze przedszkole jest kolorowe, czyste i bezpieczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci i zachęca do zabawy.
  • Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.

Cele strategiczne:

  1. Przedszkole ujednolici własne oddziaływania wychowawcze z oddziaływaniami rodziny.
  2. Przedszkole dba o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny i zdrowie emocjonalne dzieci.
  3. Przedszkole dba o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych i posiada nowoczesną bazę.
  4. Przedszkole coraz lepiej przygotowuje dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarza warunki do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyspieszonym tempie rozwoju, jak i dzieciom z deficytami rozwojowymi.
  5. Przedszkole realizuje idee integracji i indywidualizacji procesu wychowania i nauczania.

Cele  szczegółowe:

1.1 Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka. W szczególnych przypadkach powoływany jest zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

1.2 Rada pedagogiczna zachęca rodziców do współdecydowania o działaniach podejmowanych przez przedszkole.

1.3  Nauczycielki wykorzystują różne formy współpracy z rodzicami.

1.4  W przedszkolu przygotuje się program wychowawczy zgodnie z nową podstawą programową.

2.1  Przedszkole zrealizuje trzyletni projekt edukacji prozdrowotnej dotyczący zdrowia fizycznego , społecznego i emocjonalnego.

2.2  Dzieci wykazują się umiejętnościami prospołecznymi.

3.1  Przedszkole wyposaży dzieci i dorosłych w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia.

3.2  Nauczycielki zapoznają dzieci ze sposobami ochrony przed zagrożeniami i dostarczą wiedzę na temat bezpiecznych zachowań.

3.3  W przedszkolu przeprowadzana jest na bieżąco modernizacja pomieszczeń, wyposażenie dostosowywane jest do potrzeb dzieci i nauczycieli.

3.4 Teren wokół przedszkola jest zagospodarowywany zgodnie z potrzebami dzieci i wymogami bezpieczeństwa.

3.5  Przedszkole zapewni dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom.

4.1 Nauczycielki poznają umiejętności, możliwości i zainteresowania dzieci.

4.2 Przedszkole wyrównało szanse dzieci w dostępie do nowoczesnych środków komunikacyjnych.

4.3  Dzieci opuszczające przedszkole wykazują się wysokim stopniem opanowania wiedzy,

umiejętności i postaw, warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.

5.1  Przedszkole realizuje ideę integracji poprzez indywidualizację działań edukacyjnych

oraz włączenie rodziców w procesy adaptacyjne.

5.2  Nauczycielki wprowadziły kodeksy zachowania w grupach.

5.3  Przedszkole dzieli sie wiedzą z nauczycielkami z innych placówek.

Model absolwenta

Dążymy do tego, aby nasz przedszkolak idący do szkoły:

  • był ciekawy świata
  • był kreatywny
  • chętnie podejmował różne nowe zadania
  • lubił teatr, muzykę i książki
  • lubił obcowanie z przyrodą i zwierzętami
  • był aktywny fizycznie
  • posiadał poczucie własnej wartości
  •   szanował innych ludzi
  • znał swoje prawa i obowiązki
  • potrafił cieszyć się sukcesem i akceptował porażki
  • potrafił prosić o radę lub pomoc
  • miał wiedzę z różnych dziedzin określoną w podstawie programowej
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem
  • miło wspominał przedszkole

Metody pracy z dzieckiem

Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego.

  • Metody czynne:
    • metodasamodzielnychdoświadczeń,
    • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
    • metodazadaństawianychdziecku,
    • metodaćwiczeńutrwalających.
  • Metody oglądowe:
    • obserwacjaipokaz,
    • osobistyprzykładnauczyciela,
    • udostępnianie sztuki ( dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne).
  • Metody słowne:
    • rozmowy,
    • opowiadania,
    • zagadki,
    • objaśnienia i instrukcje,
    • sposobyspołecznegoporozumiewaniasię,
    • metodyżywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne takie jak:

  • Metodę dobrego startu M. Bogdanowicz,
  • Model NaturalnejNaukiJęzyka,
  • Pedagogika zabawy,
  • Edukacja przez ruch D. Dziamskiej,
  • Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, W.Sherborne, A.M. Kniesów, M.Ch. Knillów
  • Metody aktywizujące oraz techniki twórczego myślenia.

Nasza praca prowadzona jest w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Zanim będę uczniem” autorstwa: J. Kopała i E. Tokarska. ( laureat I nagrody w II edycji konkursu MEN)

Działania podejmowane przez:

dzieci:
  • aktywny udział w zabawach i zajęciach dydaktycznych
  • twórcze działania w różnych sferach rozwoju
  • uczestnictwo w różnorodnych konkursach
  • korzystanie z oferty zajęć dodatkowych
  • udział w wycieczkach i imprezach okolicznościowych
  • przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec świata roślin i zwierząt
nauczycieli:
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych rozwijających potencjał twórczy wychowanków
  • poznanie i respektowanie potrzeb dzieci
  • aktywizowanie działań wychowanków
  • analizowanie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
  •   informowanie rodziców o postępach dziecka
  • stosowanie różnorodnych form kontaktów z rodzicami
  • systematyczna współpraca ze specjalistami i środowiskiem lokalnym
  • udział w dostępnych formach doskonalenia zawodowego
  • wzajemna wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą
  • promowanie działalności przedszkola
  • dokumentowanie prowadzonych działań
rodziców :
  • partnerskie rozwiązywanie problemów
  • podnoszenie kultury pedagogicznej
  • współorganizacja uroczystości przedszkolnych, imprez oraz wycieczek
  • włączanie się w sytuacje edukacyjne (dzielenie się pasją, zawodem, uczestnictwo w akcji Cała Polska czyta dzieciom)
  • uczestnictwo w rodzinnych konkursach wewnątrz przedszkolnych
  • intensyfikacja działań Rady Rodziców
dyrektora :
  • stworzenie dzieciom i personelowi bezpiecznych warunków rozwoju i pracy
  • koordynacja działań podejmowanych przez nauczycieli, rodziców, specjalistów, instytucje
  • zarządzanie w oparciu o partnerską współpracę z personelem przedszkola, rodzicami i specjalistami
  • racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi
  • pozyskiwanie środków finansowych od innych podmiotów wspierających działalność przedszkola
  • doposażenie bazy przedszkola
  • podnoszenie estetyki placówki
  • dokumentowanie prowadzonych działań
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym, w mieście, w regionie, w kraju
środowisko :
  • podejmowanie wspólnych działań
  • kultywowanie edukacji regionalnej

Formy współpracy z rodzicami w naszym przedszkolu :

  1. Zebrania ogólne i grupowe.
  2. Rozmowy indywidualne.
  3. Udział w imprezach okolicznościowych.
  4. Zajęcia prowadzone przez rodziców (np. wykonujących ciekawe zawody).
  5. Czytanie bajek przez rodziców i innych członków rodziny.
  6. Pisemne informacje o rozwoju dziecka prowadzone w formie obserwacji, diagnozy.
  7. Udział w indywidualnych spotkaniach z logopedą, psychologiem i innymi specjalistami.
  8. Zajęcia otwarte i integracyjne dla rodziców i dzieci.
  9. Imprezy rodzinne i środowiskowe m.in. Mikołajki, Święto Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Pasowanie na przedszkolaka, Pożegnanie Przedszkola, Urodziny przedszkolaka.
  10. Organizowanie okresowych wystaw wytworów i  prac plastycznych dzieci.
  11. Gazetki dla rodziców.
  12. Strona internetowa.